VÄLKOMMEN TILL MORGAN OWNERS GROUP OF SWEDEN

Klubbens första år

Under påsken 1966 var det en sportvagnsutställning i Mässhallarna i Göteborg. Söndagen den 1 april åkte jag ner för att titta och då jag kom i min Morgan +4 DHC så blev jag anvisad en plats inne på mässområdet.

ArneH1966
Arne Holmström 1966. En vanlig syn vid Morganträffar, att titta under huven.

Precis som jag hade parkerat kom en kille fram och presenterade sig såsom även han Morganägare. Han hette Anders Engström och ägde en +4 2-seater från 1954, Det visade sig att detta var en av de bilar som hade blivit ombyggd av Morganfabriken till utförande med rundad nos och inbyggda strålkastare.

Vi talades vid en stund och då kom vi överens om att försöka samla de Svenska Morganägarna till en klubb, vi hade båda haft detta i åtanke. Efter ett tag träffades vi igen och ett Upprop för Morganägare utformades och sändes ut till de cirka 30 ägare som vi kände till. Arbetsnamnet var då Morgan register of Sweden. Vi träffades några stycken runt Göteborg under hösten och samtidigt hade vi kontakt med ett gäng ägare i Stockholmstrakten. Vi hade väl 15-20 intresserade.

Den 4 mars 1967 hade vi ett möte strax utanför Göteborg och då antog vi namnet ”Morgan Owners Group of Sweden, tyvärr har jag glömt vem som kom med förslaget. Senare på våren åkte vi med en 5-6 bilar till en träningskörning på Dalslands Ring (numera nedlagd, tyvärr) som anordnades av SVK Göteborg. Där fick vi chansen att känna på våra bilar på en tävlingsbana, något som var nytt för de flesta av oss, men roligt var det.

I Juli åkte vi till England, 8 Morgans och en 2CV, där vi bl.a. besökte BRM-fabriken, Prescott och naturligtvis Malvern och Morgan Motors Co., där vi blev mottagna av Peter M., som blev välvilligt inställd till vår förfrågan om att bli klubbens president.

Den 12 Augusti var det dags för vårt första stora möte på Gyllene Uttern vid Gränna, och ett 20-tal bilar ställde upp. Vi hade också vårt första styrelseval, då Anders blev ordförande, undertecknad sekreterare och Arnt Sundquist blev distriktssekreterare för stockholmarna.

Utdrag ur Artikel i Bulletinen nr 1/1991. Av Arne Holmström

MORGAN OWNERS GROUP OF SWEDEN

Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - 0kr